Ai o masina diesel care pare a „sughita” sau merge „in suturi” in anumite momente? Daca o lasi la relanti observi cum acul turometrului se ridica singur iar masina pare ca se tureaza fara ca tu sa atingi pedala de acceleratie? Incepand cu anul 2009, o data cu introducerea standardului Euro 5 cu privire la emisiile de dioxid de carbon emise de masini, cele cu motorizare diesel trebuie sa prevada un filtru de particule. Rolul filtrului de particule pentru masinile diesel este de a prinde particulele rezultate din arderea motorinei, pentru a preveni expulzarea lor in atmosfera si de a diminua, asadar, poluarea produse de motoarele diesel. Dar, din pacate, aceste particule pot constitui o reala problem in cazul in care ajung sa infunde filtrul de particule. Pentru a repara sau inlocui un astfel de filtru, posesorul de masina diesel va trebuie sa scoata din buzunar o suma considerabile.

Din fericire, multe masini diesel, indiferent de marca, au prevazuta o asa-numita „regenerare a filtrului de particule”. Aceasta regenerare se face automat, dupa un anumit numar de kilometri, fiind setata in computerul masinii. Ideea din spatele regenerarii filtrului de particule este sa arda particulele capturate de filtru intr-o anumita perioada, astfel incat filtrul sa nu ajunga sa se infunde. Un filtru de particule infundat poate representa un real pericol pentru buna functionare a motorului si poate duce la reparatii considerabile. Pentru ca particulele din filtru sa fie arse complet, ele trebuie supuse unei temperaturi suficient de inalte. Ideal ar fi sa nu se opreasca masina in timpul regenerarii filtrului de particule, pentru ca acest lucru duce de cele mai multe ori la probleme in aceasta parte a masinii.

Este important de stiut ca exista doua tipuri de regenerari de filtru de particule, si anume regenerare active si regenerare pasiva. Regenerarea pasiva are loc atunci cand masina atinge viteze mai mari si are, in consecinta, rotatii mai mari ale motorului. Pentru a se asigura ca filtrul de particule este curatat, unii producator de masini recomanda ca la cateva sute de kilometri, masina sa fie condusa timp de 15 minute la o viteza constanta de 60-65 km/h. Dar, asa cum stim, condusul in oras nu ne prea permite sa facem lucrul acesta tot timpul, pe langa faptul ca uzura masinii este mult mai mare atunci cand conduce in zone urbane aglomerate.

Ce se intampla atunci cand regenerarea pasiva nu este posibila? Cand filtrul de particule nu se curata in mod pasiv, adica masina nu este accelerata corespunzator pentru a se face curatarea, computerul de bord va lua masuri. Cand acesta va simti ca filtrul incepe sa fie imbacsit, va ridica temperatura gazelor de evacuare pentru a incepe procesul de curatare. Acest proces automat dureaza, in mod obisnuit, intre 10 si 15 minute. In cazul in care ai masina cu sistem Stop-Start, vei observa ca aceasta caracteristica va fi dezactivata pe parcursul regenerarii filtrului. Desi, daca vei face drumuri scurte, urbane, cu masina, inainte ca procesul de regenerare sa se incheie, atunci ai toate sansele ca, la un moment dat, martorul aferent filtrului de particule sa se aprinda pe bord. Atunci cand asta se intampla, este mai mult decat recomandat sa scoti masina din oras, pe autostrada sau pe un drum pe care se permite o viteza mai mare decat in oras, si sa o conduci constant timp de 15 minute, fara prea mari fluctuatii de viteza. Astfel, vei da masinii sansa sa isi curete filtrul de particule.

In cazul in care ignori martorul aprins pe bord sau nu il observi, si continue sa conduci in oras, pe distante scurt, oprind si pornind tot timpul, atunci se prea poate ca alte lumini de avertizare sa se aprinda pe bord. In unele cazuri s-ar putea ca masina chiar sa si „schipateze” pana acasa, ca o metoda de a preveni anumite daune la motor. Din pacate, daca un filtru de particule este lasat necuratat sau neregenerat pentru o perioada mai lunga, atunci va ajunge la punctul in care nu se va mai putea curata singur. In aceste cazuri, el va trebui remediat intr-un service sau chiar inlocuit. Este bine de stiut ca o astfel de reparatie sau inlocuire nu este ieftina deloc, iar multi producatori de masini nu vor acoperi aceste costuri in garantia oferita, daca defectul este generat de neatentia soferului. Asadar, nu ignorati semnele care indica necesitatea regenerarii filtrului de particule.

Ce trebuie sa faci? Pe langa faptul ca trebuie sa te asiguri ca masina ta diesel are sanse se a-si „intinde picioarele” cativa kilometri in afara localitatii, este de asemenea util sa te asiguri ca folosesti un ulei de motor corespunzator pentru masina ta. De asemenea, este indicat sa tii rezervorul cu motorina al masinii plin cel putin pe un sfert din capacitate, daca nu mai mult decat atat. Aceste lucruri simple iti vor adjuta filtrul de particule sa functioneze corespunzator si sa nu iti creeze nici un fel de probleme.

Ce face supapa EGR si de ce se infunda cu funingine
Popa Ciprian ‘s Author avatar Popa Ciprian 0
Ce face supapa EGR si de ce se infunda cu funingine

Radare fixe, un sistem posibil operational in Romania din 2019
Regenerarea filtrului de particule se face in mod automat
Curatarea filtrului de particule diesel DPF, o solutie buna?
EGR-Sistem de recirculare al gazelor arse de catre motor
Ce face supapa EGR?! Nimic mai simplu, decat sa recircule gazele arse de catre motor. Datorita acestui sistem se reduce poluarea cu oxizi de azot (NOx). Orice motor diesel/benzina in urma arderii combustibilului, produce NOx care este nociv pentru organism.
Motorul diesel ca si functionalitate este caracterizat printr-un amestec sarac, aerul necesar arderii fiind in exces. Plus de asta temperatura de ardere din cilindrii fiind mult mai mare datorita compresie si are ca rezultat, o crestere a oxizilor de azot. Din aceasta cauza, motorul diesel este mai poluant decat cel pe benzina.

valva EGR
Asa arata o valva EGR dupa curatare

Deci vizavi de motorul diesel, ca sa intelegem logica acestui sistem specialistii aveau cei doi factori, care favorizeaza aparitia NOx:
-amestec sarac (oxigen in exces);
-temperaturi inalte;
Singura solutie la acest moment, este sa se recircule o parte din gazele arse din nou direct in galeria de admisie. In acest mod, inlocuindu-se necesarul de oxigen cu gaze arse. Plus de asta gazele arse absorb o parte din caldura generata in urma arderii astfel se reduce temperatura maxima pe ciclu.

Supapa EGR nu functioneaza tot timpul in mersul motorului
Ea este comandata de un ECU si la un regim de turatie mediu. Daca doriti sa conduceti sportiv supapa EGR este blocata pe inchis. De aici am putea sa tragem o concluzie, ca sunt tot felul de povesti de curatare a EGR-ului prin mers la turatii inalte.

Valva EGR nu functioneaza la turatii mari, din cauza asta ea se infunda mai des cand masina se foloseste in oras. Singura solutie este sa o demontati si o curatati mecanic cu ajutorul unor solventi.
Sunt situatii cand valva EGR se poate bloca pe deschis. Atunci gazele arse sunt introduse in galeria de admisie in mod excesiv. Ca rezultat, va fi o crestere a monoxidului de carbon, hidrocarburi si particule acestea producandu-se in urma arderii incomplete a combustibilului din lipsa oxigenului.

In concluzie, de ce se infunda supapa EGR?
1. motorina este un combustibil inferior benzinei;
2. motorul diesel produce funingine, mai ales atunci cand este uzat( chiar daca nu este vizibila, este ca aceasta se opreste in filtrul de particule);
3. atunci cand folosesti masina in oras, supapa lucreaza cel mai mult;

Solutii de curatare:
1. mers cu masina cu turatie mare?! GRESIT !!!
2. demontat si curatat mecanic cu ajutorul diferitilor solventi. SINGURA SOLUTIE!!!

Unele motoare au camera de ardere plasata partial in chiuloasa si partial in piston, iar altele numai in capul pistonului sau in chiulasa de forme arhitectonicediverse; in partea anterioara, chiulasa are o cavitate pentru termostat, iar in partea posterioara sau laterala, pentru traductorul temometrului de apa; orificiile pentru apa ale chiulasei coincid cu cele din bloc, in vederea asigurarii circulatieilichidului de racire din blocul motor in chiulasa. Este prelucrata in parteainferioara , perfect plan pentru etansare la asamblarea cu blocul cilindrilor.etansare asigurata si de gamitura de chiulasa. Montarea chiulasei se face prin buloane sau prezoane care se strang intr-o anumita ordine, incepand de la centruspre exterior. Partea superioara este prelucrata si prevazuta cu orificii filetate pentru asamblarea suportilor axei culbutorilor. care vor fi protejati de un capacdin tabla sau trnat din aliaj de aluminiu, etansat fata de chiulasa printr-ogamitura; de obicei. capacul culbutorilor este prevazut cu un orificiu cu buson pentru alimentarea cu ulei a motorului. Lateral. chiulasa se prelucreaza si permite montarea colectorului de admisie si evacuare , etanse prin intemediulunor ganituri termoplastice.Etansarea dintre chiuloasa si blocul motor se realizeaza cu garnituri.In modobisnuit se confectioneaza o garniture comuna pentru toti cilindrii.Garnitura de chiuloasa lucreaza in conditiile actionarii asupra ei a unor forte si temperature variabile:in asemenea conditii garniture de chiuloasa trebuiesa asigure o etanseitate perfecta . Pentru ca timpul arederii , cand presiuneagazelor tinde sa indeparteze chiulasa , san u se compromita etansarea ,materialul intrebuintat pentru garniture trebuie sa fie sufficient de elastic , iar tensiunea creata la montaj prin strangerea suruburilor , sa nu depaseasca limitade elasticitate .Elasticitatea materialului cat si rezistenta mecanica trebuie sa se pastrezela temperaturile inalte de functionare ale motorului .

De fiecare data cand auzim ca trebuie schimbat kitul de distributie ne trece un fior pe sina spinarii! Schimbarea distributiei este o operatiune costisitoate, depasind mult pretul unei revizii obisnuite, in functie de autovehicul, de consumabilele alese si de service. De aceea mai toata lumea se intreaba cand se schimba kitul de distributie!

In primul rand, nu toate autovehiculele au acelasi tip de distributie. Exista masini cu distributie pe curea si masini cu distributie pe lant, acestea din urma fiind mult mai durabile in timp.

Pe langa distributia propriuzisa, mai exista si o serie de curele de transmisie si accesorii care trebuie inlocuite in acelasi timp.

Schema distributie auto
Ce este distributia unei masini?
Distributia masinii se refera la acele subansambluri ale motorului care au rolul de a sincroniza componentele responsabile de admisie, evacuare si pozitia cilindrilor, astfel incat sa se respecte timpii de ardere ai motorului. La multe autovehicule, distributia contine si pompa de apa, fiind antrenata de aceeasi curea.

Distributia este in general alcatuita din: curea dintata de antrenare, rola de ghidare, rola intinzatoare si pompa de apa (unde este cazul).

Ce se intampla daca nu schimbi la timp distributia?
Kit-ul de distributie se schimba preventiv, pentru a evita distrugerea partiala sau totala a motorului in cazul in care cureaua (sau lantul) se va rupe din cauza uzurii. Cu toate acestea, inlocuirea acesteia nu garanteaza ca nu vor mai putea aparea probleme mai repede decat este prevazut. Se mai zice ca o distributie schimbata „nu mai tine” la fel de mult ca cea originala.

Dinti rupti curea distributie

Insa daca distributia nu este inlocuita la timp, uzura curelei sau chiar si a lantului va duce inevitabil la ruperea dintilor sau chiar ruperea curelei, mai devreme sau mai tarziu. In urma ruperii, supapele care raman deschise vor fi lovite violent de pistoanele aflate inca in miscare, din cauza faptului ca nu mai are cine sa le sincronizeze. In functie de noroc, te poti alege fie doar cu doua-trei supape indoite, fie cu distrugerea chiuloasei, fisurarea blocului motor, spargerea pistoanelor, ruperea bielelor sau afectarea vilbrochenului. In unele cazuri ar fi mai ieftin sa schimbi motorul cu totul (sau chiar masina) decat sa il repari!

Anumite motoare mai vechi sunt construite pe o tehnologie diferita, in care chiuloasa are un spatiu in zona supapelor, astfel incat deschiderea acestora nu se suprapune cu zona de miscare a pistoanelor. La aceste motoare, ruperea curelei de distributie nu distruge componentele motorului, dar in timp s-a renuntat la acest tip pentru a creste eficienta si a scadea consumul. Astfel ca in prezent majoritatea masinilor mai noi de 10 ani au motoare la care supapele se deschid peste zona de deplasare a pistoanelor (denumite si motoare cu interferenta).

Cand se schimba kitul de distributie?
In cazul autovehiculelor cu distributie pe curea, inlocuirea acesteia se face fie inainte de atingerea unui interval de timp, fie pana se ajunge la un anumit numar de kilometri parcursi. Momentul schimbarii kit-ului este specificat in manualul autovehiculului si depinde de motorizare dar uneori si de modul in care a fost condusa masina (condus normal sau intens).
De exmplu, la Dacia Logan schimbarea distributiei se face la 60.000 km sau 4 ani, in timp ce la unele modele Ford, in Romania se recomanda schimbarea la 90.000 km sau 5 ani (desi producatorul permite pana la 160.000 km sau 10 ani).

Rola distributie auto

In general este bine sa schimbi curelele fie cu unele originale (identice cu cele de pe masina venita din fabrica), fie cu unele de calitate, produse de una din firmele: Gates, Contitech, Bosch.

Distributie auto lant

Distributiile pe lant se vor schimba la intervale de timp mult mai lungi decat cele pe curea, de obicei la peste 180.000 km. Exista masini la care practic lantul nu trebuie schimbat niciodata (unii se lauda cu 400.000 km parcursi fara a schimba distributia).

Unul dintre cele mai controversate sisteme ap?rute la noile versiuni ale motoarelor diesel este filtrul de particule. Principalul rol al acestuia este de a reduce poluarea, prin “prinderea” particulelor eliberate dup? ardere, cele mai importante fiind cele de carbon.
Eficien?a acestor sisteme este remarcabil?, ajungând de cele mai multe ori la re?inerea a 85% din particulele nocive sau chiar ?i la 100%. Dar filtrele de particule moderne nu aduc numai beneficii, ci ?i probleme, destul de mari dac? urm?rim fenomenul ?i, practic, serviciile de anulare ale lor ap?rute în ultimul timp. Filtrul de particule a început s? apar? la ma?ini acum aproximativ 10 ani ?i practic a însemnat unul dintre principalele sisteme tehnologice ce au permis trecerea de la Euro 3 la Euro 4. Un filtru de particule este pozi?ionat pe traseul de evacuare al ma?inii ?i are rolul de a “sparge” particulele nocive de mari dimensiuni în unele de dimensiuni mai mici. La baz?, filtrele de particule sunt de mai multe tipuri, îns?, în final ele au acela?i rol.

Regenerare pentru filtrul de particule
Cea mai mare problema a filtrului de particule este faptul ca, la un anumit numar de kilometri parcursi, are nevoie de regenerare. Aceasta se face în mod automat, în general prin cresterea temperaturii din galeria de evacuare prin diferite procedee. Atunci, particulele nocive sunt eliminate, astfel încât filtrul poate functiona din nou la eficienta maxima. Totusi, din cauza turatiilor reduse din traficul urban, regenerarea nu se poate efectua cu succes în anumite momente. Motorul intra în modul de avarie, puterea este redusa, turatia limitata, regenerarea trebuind sa fie facuta printr-o procedura destul de complicata. De principiu, procedura este mentionata de fiecare producator în parte, însa la baza, ?oferul trebuie sa mearga cu viteza constanta, la o turatie mai ridicata, pentru a ajuta filtrul sa se regenereze. Însa, acest lucru este aproape imposibil în traficul din ora?, ceea ce înseamn? c? este necesar? ie?irea pe un drum mai liber. Timp pierdut, carburant irosit si nervi. În teorie, o masina cu filtru de particule trebuie condusa la turatii mai ridicate, însa, pentru anumiti utilizatori asta nu functioneaza mereu.

Filtrul de particule – ce este de facut?
În principal, un stil de condus fara a subtura excesiv ?i inutil motorul va permite filtrului s? se regenereze automat. Daca asta nu se întâmpla, filtrul de particule poate fi regenerat în service, printr-o procedur? indus? cu testerul de fabric?. În ultimul timp exist? foarte multe firme care au în ofertele comerciale opera?iunea de cur??are a filtrului, însa procedura nu d? rezultate pentru toata lumea. În cazuri extreme, este posibila anularea completa a filtrului, aceasta operatiune necesitând scoaterea fizic? de pe ma?in? a filtrului, dar ?i rescrierea softului pentru motor, care trebuie sa “stie” de lipsa filtrului si sa functioneze fara el. Totusi, cei care au trecut prin aceasta procedura nu sunt complet multumiti, existând diverse neajunsuri, printre care aparitia fumului la acceleraaii sau un consum mai mare de combustibil. Exista si posibilitatea înlocuirii filtrului de particule cu unul second-hand sau cu unul aftermarket, însa problemele pot sa reapara oricând. Un astfel de filtru de particule nou este extrem de scump, în general cu preturi de peste 1.500 de euro.

Filtrul de particule – noile tehnologii
Noile modele de filtre de particule care sunt montate pentru genera?iile actuale de propulsoare diesel au din ce în ce mai putine probleme. Practic, doar generatiile mai vechi pot da batai de cap. Daca aveti un model care are probleme cu filtrul de particule, recomandarea principala este sa conduceti mai turat, chiar daca valorile de consum vor creste usor. Astfel, evitati colmatarea filtrului, reparatii scumpe si timp pierdut pentru vizitele în service sau drumuri extraurbane pentru regenerare.

Segmentarea unui motor auto este solutia propusa de service atunci cand, in urma pierderilor de ulei din baie, fara pierderi evidente, vizibile sub masina, dar cu fum albastru, alb albastrui pe evacuare, si lipsa de compresie (sub 20 bari pentru motoarele diesel sau 8-10 atmosfere pentru masinile alimenatte cu benzina) eventual si functionare neregulata, (motorul nu merge rotund, uniform). Segmentarea auto presupune uneori manopera de demontare motor pe auto (500-1000 RON) si reparatia la banc (800-1500 RON). Piese de schimb necesare pentru segmentare : segmenti auto cota standard (150 -400 RON) sau cota de reparatie 1 sau 2 (caz in care segmenti cunt mai scumpi R1, R2) plus garnitura de chiuloasa (80-250 RON), eventual simeringuri de supapa (ghiduri de supapa), este recomandat sa fie inlocuite, fiind ieftine, dar importante pentru pierderile de ulei. Se intervine asupra patului supapelor prin curatarea la perie sau slefuire, mai rar eventual rectificare la polizor sau strung, freza, evaluarea starii axelor cu came, a culbutorilor, a ghidurilor de supapa, cu inlocuirea lor, dupa caz.

Preturile difera mult in functie de tipul constructiv si de producator (motoarele V6, V8, W12, boxer, TSI, modelele noi) unele modele remarcandu-se prin costuri mari datorita complexitatii tehnologice si a numarului mare de anexe care trebuie demontate si remontate, putini mecanici auto avand calitati profesionale pentru a fi apti de lucrari atat de complexe, fiind extrem de rari si solicitati.